עומסי התנועה והפקקים הגדולים במרכז הארץ ובפרט בבת ים, לצד חסימות כבישים וצירים מרכזיים שנוצרו בעקבות עבודות הרכבת הקלה, הובילו להקמת יחידת אופנוענים משטרתית חדשה במרחב איילון. בכך, שוטרי היחידה יכולים להיכנס למקומות שאינם נגישים לרכבי ביטחון ולהגיע במהירות לאירועים במהלך עומסי תנועה כבדים ולתת מענה מיידי בשעת חירום ואירועים חריגים.
"היחידה הוקמה כי צפינו מראש את הפקקים והעומסים שהתרבו בעקבות עבודות הרכבת הקלה בערי המרכז", מספר רפ"ק אבי עופר, ראש לשכת סיור וקהילה במרחב איילון ומי שגם אחראי על היחידה המיוחדת. "לצוות האופנוענים יש אפשרות לתת מענה מיידי לאירועים חריגים שמצריכים נוכחות משטרתית בזירה, בשל יכולת ההגעה המהירה לכל מקום. מדובר ברוכבים מיומנים שעברו הכשרות מיוחדות לנהיגה מבצעית".
יחידה האופנוענים פועלת באזור בת ים וחולון ומונה 14 שוטרי קבע שמצוידים במצלמות גוף ובמצלמות נוספות שמותקנות על הקסדות. חברי היחידה רוכבים בזוגות על אופנועים כבדים בעלי יכולת ביצועים בכביש ובשטח, ובכל משמרת יש בין שלושה עד חמישה כלים פעילים.
"גם לפני שהתחילו עבודות הרכבת הקלה היו פקקים אדירים, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, ובאמצעות כלים דו גלגליים, יש לנו יכולת להגיע לאירועים מצילי חיים בזמן מהיר הרבה יותר", אומר רפ"ק עופר. "כמו למשל במקרה של חפירות באמצע הכביש, שניידת עם סירנה לא יכולה לעבור, רכב דו גלגלי נותן מענה ראשוני".
תיעוד מרדף של יחידת האופנוענים דרך מצלמת הקסדה:
לדברי רפ"ק עופר, עד כה יחידת האופנוענים החדשה מצליחה להוכיח את היתרונות הרבים בתפקודה מאז הקמתה.
בחורף, בימים שבהם יורדים גשמים בכמויות אדירות שגורמים להצפות ולחסימות בכבישים, היחידה מסוגלת לפעול כרגיל?
"היחידה עובדת גם בימים גשומים, אבל אנחנו גם עושים הערכת מצב. אם מזג האוויר סוער וחריג במיוחד, האופנוענים יעברו לניידות. במצב כזה אנחנו פותחים עוד מקומות סיור שיסייעו לניידות המשטרתיות. אבל דווקא בימים הגשומים, כשהדרכים היו חסומות ומוצפות הצלחנו להגיע מהר יותר ולסייע להמון אזרחים שנתקעו, ובמבחן התוצאה, בסערה האחרונה שהייתה, היחידה פעלה בצורה נפלאה ועמדנו בזה בכבוד".
בת ים נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של עבודות הרכבת הקלה, ובחולון העבודות עדיין בשלב ראשוני, האם הדבר משפיע על חלוקת הכוחות בעין שתי הערים?
"אנחנו מחלקים את הנטל בצורה שווה בין בת ים וחולון. גם אם יש התקדמות בעבודות הרכבת הקלה בבת ים אנחנו יודעים לזהות איפה תהיה עבודה רצינית שתגביל את תנועת הנוסעים בכבישים ולשם אנו מפנים את הכלים הדו-גלגליים.
"מדובר ביחידה שמסיירת באופן קבוע בשטח, כי יש חשיבות גם לנראות של האופנוענים. אנחנו לא מחכים לקריאה. בדיוק כמו ניידות המשטרה, כך גם האופנוענים יוצאים לשטח באופן שוטף. הביטחון האישי של האזרחים מגיע גם מכך שהם רואים ניידות משטרה שמסיירות בשטח. האופנועים שלנו בולטים ומאובזרים באור כחול מהבהב וזה מוסיף לביטחון האזרחים. הרבה אירועים מתרחשים תוך כדי סיור, ואזרחים פונים לשוטרים בזמן אמת".
מה לגבי השמועות שלפיהן אופנוענים לא מורשים לבצע מרדפים?
"זה כבר מאוד תלוי בסוג עבירה, בהערכת המצב ובבדיקת מסוכנות. למשטרה יש נוהל מסוים שעל פיו היא מבצעת עיקוב אחר אובייקט. זה תלוי בעבירה ולרוב אנחנו משתמשים במחסומים, ובכלים נוספים.
"היחידה מטפלת בתופעות של מתפרעים בדרכים, יש לנו מבצעים ואנחנו מטפלים באירועים האלה בצורה מקיפה ומדויקת, ולאו דווקא במרדפים. יש עוד הרבה דרכים אחרות לטפל באירועים כאלה".
רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?
הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה בת ים כאן והיו הראשונים לדעת
תגובות