פחות משלושה חודשים אחרי הבחירות ולאחר שנאלץ לעזוב את תפקידו כראש עיריית בת ים, יוסי בכר קורא ושומע את ההאשמות המופנות כלפי הנהלת העיר הקודמת. עד עכשיו הוא שמר על איפוק, אלא שבעקבות הראיון שהעניק ראש העירייה הנוכחי, צביקה ברוט, לרדיו תל אביב, ליוסי בכר נמאס לשתוק.
אתמול פורסמו ב"השקמה בת ים" עיקרי הדברים שנתן ברוט בראיון לתוכנית הרדיו. "העיר בקריסה בגלל שחנקו אותה עם מגדלים ודירות", טען ברוט, זה נעשה בעיניים פקוחות של הנהלת העיר הקודמת במשך 15 שנים והיא לא ניסתה גם להסתיר את זה. בת ים התאבדה. הנהלת העיר הקודמת זרקה את העיר ממטוס בלי מצנח, והיתה רק בעד היזמים ולא בעד התושבים".
זו אינה הפעם הראשונה שברוט ושותפיו להנהלת העיר החדשה מאשימים את ראש העירייה וההנהלה היוצאים. גם סגן ראש העירייה, מחזיק תיק ההנדסה, אורי בוסקילה, אמר ל"השקמה בת ים": "מי שניהל את תיק ההנדסה במשך חמש שנים וחצי, לוקה בחסר בלשון המעטה. לא היה פה שום גורם שמתכנן מדיניות ברורה".
ראש העיר היוצא, יוסי בכר, ששמר עד כה על שתיקה מול המתקפות התקשורתיות של ברוט על הנהלת העיר הקודמת, מפר אותה כעת בעקבות הראיון. בשיחה עם "השקמה בת ים" הוא מגיב לדברים, מסביר את השיקולים שהניעו אותו לבחור במדיניות שיישם במהלך כהונתו ומותח ביקורת חריפה על הסגנון של דברי ראש עיריית בת ים הנוכחי צביקה ברוט.
הנושא העיקרי שעליו דובר בראיון שהעניק ראש העיר לרדיו תל אביב הוא תחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית. ברוט טען בין השאר כי "אנו הולכים על התחדשות עירונית בכל הכוח. נציע לתושבים תמ"א 38/2 במקום פרויקט פינוי-בינוי, כי שם הם יקבלו יותר ולא יגורו בשכונות רבות של מגדלים בלי הכנה ראויה. נקבל את ההתחדשות העירונית בתמהיל הרבה יותר נוח מבחינת העיר".
בתגובה אומר בכר כי "החלטנו לעשות תמהיל מגורים עם משרדים, מכיוון שאם יש 300 אלף מטרים מאושרים של בנייה ושל תעסוקה ואף אחד לא בונה אותם, זה מכיוון שליזמים לא כדאי. לכן החלטנו שעירוב שימושים זה הדבר שיגרום ליזמים לבנות את המשרדים כפי שעשינו בפרויקט של אהרוני UP, ועל ידי כך יהיו גם משרדים וגם מגורים, שזה דבר שיאזן את העיר. אם יורידו את התמהיל הזה, אף אחד לא יבנה פה משרדים, וזו בעיה".
בנושא השינוי הגדול במחשבה הנדל"נית בעיריית בת ים ועל עצירת המגדלים רבי הקומות ותוכניות הפינוי-בינוי השונות אומר בכיר כי "אם הם יצליחו לקיים תוכניות תמ"א 38/2/1 אני גם אשמח, אבל אם לא, צריך לאפשר שיהיה פינוי-בינוי, כי התושבים בבת ים מחכים 40 שנה שיבואו ויחזקו להם את המבנים ויבנו להם דירות חדשות, חניה תת קרקעית, ממ"ד, מרפסת שמש ומעלית. זה לא נכון לתקוע את התושבים בלי התחדשות העירונית כוללת פינוי-בינוי. המגדלים ישנו את העיר לעיר יותר חדשנית. אני לא בעד לעצור את זה ואסור לתקוע את העיר בצורה הזו".
בכר מתייחס גם לאמירתו של ברוט על כך שהפרויקטים שקידמה הנהלת העיר בראשותו נטו לטובת היזמים שלדבריו במודע הזיקו לעיר, ומדגיש כי "זה שטויות, כי פינוי-בינוי והתחדשות עירונית אלו מהלכים שקודם כל באים לקראת התושבים, ואף אחד לא יכול להגיד שלא".
"הנהלת העיר הקודמת דאגה לתושבים", מוסיף בכר, "אם אתה מחכה 12 שנה לתוכנית פינוי-בינוי והיום עוצרים את זה, זה לא בסדר. זה עלבון לאינטליגנציה שלנו. אנחנו כנבחרי ציבור נבוא ונזיק לעיר? איפה נשמע דבר כזה? זה בסדר להחזיק בתפיסות שונות, אבל לבוא ולהגיד שבמודע הגענו כדי 'לתקוע' את העיר זו שטות גמורה וחבל שראש העיר הגיע לרמה כזאת. היום הוא מחזיק במושכות, שיוביל לאן שהוא חושב, אבל צריך לדאוג לתושבים. פינוי-בינוי קיים ברמת גן, בקרית אונו, בתל אביב ובעוד הרבה מקומות טובים שהולכים לשם, אז מישהו יכול להגיד שתהליך של פינוי-בינוי מזיק לתושבים? צריך לבוא ולחדש את העיר".
ברוט אמר גם שהיזמים ברחו מהעיר משום שהקשו עליהם מבחינה ביורוקרטית
"היזמים לא רצו לבנות בבת ים? העמסנו עליהם בביורוקרטיה? אם זה קורה, אז איך הלכנו לטובת היזמים? לא היינו בעד היזמים, אלא אך ורק בעד התושבים. זכותו של כל שלטון לחשוב אחרת, אבל לבוא ולהאשים את ההנהלה הקודמת שהיא הזיקה לעיר – מביש לומר את זה. אני מאחל לו הצלחה, ואם הוא יודע להיטיב עם העיר, שינסה. אני חושב שצריך לעשות דברים שונים".
בכר התייחס גם לטענות של בוסקילה: "הוא היה שותף מלא בקבלת ההחלטות שבעיר", טוען בכר, "90 אחוז מהמגדלים שאושרו, אושרו בתקופת אורי בוסקילה, שאישר אותם בעצמו. מוזר לי שפתאום הוא התהפך. הוא היה שותף לכל אורך הדרך והוא זה שאישר את התוכניות והאישורים היו במקומם. אם הם חושבים לשנות את המדיניות, אז שיעשו זאת והעתיד יקבע מי צדק בנושא ומי טעה".
ברוט ציין כי בת ים צריכה להפוך לעיר בוטיק ואין להעמיס עליה תושבים נוספים
"אם יהיו פה יותר תושבים זה אומר שהעיר לא תתנהל בצורה טובה ביותר? בדיוק הפוך. העיר תתנהל בצורה מצוינת – יספקו עוד מקומות עבודה ותעסוקה וזה לא סותר את זה".
"אני מאוד מקווה שבת ים לא תתאחד עם העיר תל אביב. תמיד טענתי שבת ים לא צריכה להתאחד ומאחל לה להסתדר בכוחות עצמה ואני מאחל להנהלת העיר הנוכחית בהצלחה בנושא זה ואני הראשון שישמח שזה לא יקרה", סיכם בכר.
תגובות:
גורמים בעירייה אמרו בתגובה לדבריו של בכר: "יוסי בכר באמת התחיל תהליך של תיקון, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. בכר הבין לקראת הסוף שהמדיניות של לחיאני הורסת את העיר, ועוזרת רק ל-2-3 משפחות שמתעשרות על חשבון הציבור. לכן צריך בהחלט לשבח את בכר על העובדה שהוא התחיל לפעול לתיקון המצב, אבל זה היה מאוחר מדי. כעת המדיניות תהיה הפוכה לגמרי ותהיה זהה למה שקורה בערים הכי מתקדמות בארץ. צריך כמה שפחות מגדלים מגורים וכמה שיותר מגדלי מסחר. בנוסף תהיה דחיפה חזקה של תמ״א כדי שכל הדיירים שמעוניינים בכך יוכלו לקבל בניין חדש עם דירות גדולות יותר ללא תשלום״.
מחזיק תיק ההנדסה וסגן ראש העיר, אורי בוסקילה, הגיב לטענותיו של בכר ומסר: "מי שקובע מדיניות ומנהל אותה זה ראש העירייה ולא אף אחד אחר. זו הסיבה שאני במשך חמש וחצי שנים הייתי באופוזיציה. הבנתי את מה שהולך לקרות וזו המדיניות שלא יכולתי להחיל אותה עליי קמתי והלכתי. שהמדיניות הזו הפכה להיות מטורפת והפכה את בת ים לגונג'ל של מגדלים אני קמתי והלכתי לא רק בגלל הסיבה הזו שהבנתי שזה קטסטרופה לעיר בת ים גם בגלל הגזרת איחוד, קמתי ועזבתי לשכה, שכר וקואליציה חמימה והכל. מאחל למר בכר את כל הטוב בעולם ברמה האישית. במשך חמש שנים אני התנגדתי לפינוי בינוי בעיר בת ים כאיש אופוזיציה ובעד תמ"א ואני שמח שהיום ראש העיר מבין את המצב ואנחנו נצעיד את העיר קדימה".
מעירית בת-ים נמסר: ״בת ים היא לא הפתרון לבעיות הדיור של מדינת ישראל. העיר צפופה וצריכה לתת שירותים טובים יותר לתושבים, ולא לקבלנים. מדיניות הבנייה של עיריית בת ים ב-15 השנים האחרונות הייתה מצוינת לקבלנים, אבל רעה לאינטרס של התושבים, והביאה את העיר לפשיטת רגל. כעת נפעל לצמצם את מספר יחידות הדיור, אך נקדם תכניות של תמ״א והתחדשות עירונית ונוסיף מיליון מ"ר של מסחר ותעסוקה. כך נשמור רק על האינטרס של התושבים, ולא על בעלי האינטרסים״.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
מר ראש העיר לבתים בני חמישים שנה שעומדים להתמוטט אתה רוצה תמא 38 . אחרי שעברו אין ספור וועדות לפנוי בינוי. לא הגיוני…
מוריס קור
כל הכבוד למי השהסכים לביצוע עבודות הרכבת בעיר להעניק פרס.כל העיר פקוקה והעיר נראית אתר בניה גדול.גם בחו"ל עברו שלב זה אך בשלבים ובתכנון עם פועלים ולא לפתוח כביש ולקחת הפועלים למקום אחר.האם הרכבת תעבור בכל הכבישים שנפתחו.לפתרון זמני ולזרימת רכבים לאפשר כניסת רכבים בקטעים שאין כניסה בהם.במצב זה שוקל לעבור מהעיר
יוסף נעים בת ים
יוסי בכר עשה טוב לעיר בת ים אבל התושבים הם אשר החליטו לעשות מהפך בעיר בת ים ובדמוקרטיה הכל לא צפוי מראש.
צביקה ברוט נבחר לנהל את העיר בת ים ויש לו מסימה כמעט בלתי אפשרית אבל כולנו מאמינים שיהיה טוב בעיר יחד עם ההנהגה החדשה .
לא נכון ואסור לאף אחד לזרוק אשמה איד על השני כי אנחנו משפחת בת ים יוסי בכר גר בעיר וצביקה ברוט גר בעיר.
וכולם רוצים בטובת העיר בת ים למען התושבים למען הילדים למען העסקים .
צריך לשלב ידיים ולצאת לדרך ארוכה מרתון של עשיי. למען כולנו
תודה רבה לראש העיר הקודם יוסי בכר על שנים של עשייה לעיר בת ים
תודה רבה לצביקה ברוט על התחלת עשייה לתושבי העיר בת ים
כתושב העיר בת ים אני תקוה שזאת הכתבה האחרונה בנושא ראש העיר בקודם וראש העיר החדש אני עוד זוכר את יוסי הכר מפרגן לצביקה ברוט בישיבת. המועצה הראשונה ברמת יוסף באולם התרבות
ישר כוח לכולם בהצלחה בהמשך
יוסף נעים ליכודניק כמו צביקה יוסי ששון יהודה ועוד אלף וחמש מאות חברי ליכוד
ומאה שמונים אלף תושבים בבת ים
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
מה ימשוך את מקצועות ההי טק לבת ים כדי שנאמר שיהיה איכלוס. בעצם זה לא משנה לערייה כי בין כה וכה הארנונה תשולם בין על ידי הקבלן או היזם שלא יצליח לאכלס ובין על ידי הרוכש על אף שלא יצליח לאכלס את הנכס בלקוח.
אלא שבמחשבה שניה גם היזם כנראה מודע להנ"ל ולכך למה שהוא יתרצה להשקיע בבת ים ולהתקע עם משרדים ריקים
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
יוסי בכר התבלבל. ובכן המבנים שצריכים חיזוק הם אלה שנבנו לפני 40 שנה בגלל סטנדרט התקינה לאותה תקופה. אז התבלבל…. בת ים עיר מפוקקת. לא משנה באיזו שעה תרצה לצאת אתה בפקק. תודה יוסי בכר. אני לא יכולה לבקש ממך להיות חכם. אז רק תשתוק.
דודו
תסללו לנו את הכביש במקום לקשקש
דרור
גמרתם על העיר חוצפן אתה לחיאני ואחיו עדיף שתשתוק
אבי
חכם לאחר מעשה בוסקילה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
חבל מאוד שבחרנו בוא הוא יהרוס הכול ועיר תמשיך להיות על הפנים טעינו