סגנית המנהל בבית הספר הרא"ל בבת ים, יפה פוקט, החליטה להתמודד עם התלמידים ה"מאתגרים" – אלה שמפריעים בכיתה, מאבדים עניין מהר בשיעור, כאלה עם קשיי התאקלמות, חסרי מוטיבציה – בדרך יצירתית: לפני כמה שנים פתחה למענם סדנת העצמה אישית, המיועדת לכיתות ד'-ה'. במסגרת הסדנה מבקרים התלמידים בחווה החקלאית בבת ים, שותלים שתילים ובונים גינות, ביניהן "גינת הבנים" להנצחת שישה מבוגרי בית הספר שנפלו במערכות ישראל השונות. פוקט מקפידה ללוות את תלמידי הסדנה מקרוב ולקיים עימם שיחות חודשיות וארוחות בוקר אחת לכמה זמן, בעיקר לציון חגים. מדי חודשיים יוצאים ילדי הסדנה לסיור מחוץ לעיר, ואם יש מקום באוטובוס, גם חבריהם לכיתה, "הרגילים", זוכים להצטרף. הסדנה הפכה שם דבר בקרב תלמידי ביה"ס. "אני עובדת במערכת 43 שנה, ומשך כמה זמן הרגשתי צורך בעשייה ונתינה לילדים מאתגרים, כמו שאני מגדירה אותם. אני מה שנקרא 'אמא אווזה', מאמצת אותם אלי", מספרת פוקט, ומוסיפה "חשוב לציין שיש לי המון גיבוי מההנהלה לעשות בכל שנה יותר ויותר".
ומה ההשפעה של הסדנה הייחודית הזו על התלמידים?
"בסופו של דבר הילדים האלה לומדים בכיתה, מפסיקים לאחר, נהיה להם ברק בעיניים, הם מאושרים, לילדים טוב. זה מה שחשוב להדגיש. יש הרבה הורים שרוצים שילדיהם ישתתפו בפרויקט, ואני חייבת לסנן, אין לי ברירה".
מזי נח, אימא לילד בכיתה ה' בבית ספר הרא"ל, שמשתתף בסדנת ההעצמה של פוקט, מספרת כי לבנה דווקא אין בעיות קשב, או התנהגות, והוא צורף לפרויקט על רקע קושי להתאקלם בבי"ס ממלכתי דתי, כשהמשפחה עצמה אינה דתית; "היה לו קשה לקבל את הקטע של כיפה, ציצית וכדומה, אז השילוב בפרויקט נועד בשביל לקבל את בית הספר, להשלים עם העובדות האלה. היה לנו הרבה בעיות בבית ספר בכיתה ג', היה לו מאוד קשה לימודית ולהתאקלם לבית ספר עצמו, וכשיפה נכנסה לתמונה – היא השתפרה מאוד. הפעילות בחווה, השתילה, מקנה להם עצמאות ומחויבות וזה עוזר לו, הגיבוש הזה של כל הקבוצה ביחד. הם ממש מחכים ליום בשבוע שהם יכולים ללכת לחווה".
דניאל פלורנטין, מנהל החווה החקלאית בבת ים, נותן את נקודת מבטו על החוויה: "אנחנו כאן חושפים אותם למושגים, לתהליכים, לצמחים, לדרכי עבודה. המטרה היא לפתוח להם לקסיקון, אוצר מילים חדש, במושגים שהם לא מכירים – והכול סביב החווה החקלאית. כשאנשים מתחברים, הם חולקים גם אוצר מילים, ואנחנו בעצם מרחיבים את אוצר המילים שלהם באמצעות הפרויקט של יפה, ומכניסים להם מושגים של חקר, של תצפיות, חשיבה מדעית. הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא להעשיר את השפה. התלמידים מגיעים לכאן כבר כמה שנים, אפשר לומר שהחווה הפכה חלק מהדי.אנ.איי של בית ספר הרא"ל".
תגובות