נפרקו בנמל אשדוד היחידות הראשונות של הרכבות החשמליות. מדובר בקרונועים מדגם DDEMU – תוצרת סימנס. זהו שלב נוסף ומשמעותי בתהליך של החלפת צי הרכבות המיושן המונע בדיזל לרכבות חשמליות חדישות וירוקות, הצפויות לשפר את השירות לנוסעים ולצמצם את זיהום האוויר ועלויות התחזוקה, בקו הרכבת מתל אביב לאשקלון העובר גם בבת ים.
הפעלת הקורנות החדשים תתאפשר עם השלמת החישמול במסילות טבעת השרון וכן במסילה לאשקלון, הכוללת את תחנות בת ים, חולון, ראשון לציון – משה דיין ואשדוד. בימים אלה מוקם בעיר אשקלון מתחם תפעולי חשמלי חדש, הכולל מוסך לקרונועים החשמליים.
הקרונועים החשמליים – קרונות בהנעה עצמית ללא קטר, יהוו תוספת של 37 אחוז למצבת הקרונות של רכבת ישראל, כאשר כל רכבת תורכב מארבעה ועד 14 קרונות בהנעה עצמית חשמלית, ללא צורך בקטר.
הרכבות מגיעות בתצורה של שישיית קרונות או רביעיית קרונות, כאשר ניתן לשלב בין התצורות השונות במגוון אופנים. אלה יתווספו לצי הרכבות החשמליות שכולל גם את הקטרים החשמליים החדשים מדגם TRAXX והקרונות הדו-קומתיים המוכרים, שהוסבו לחישמול על ידי רכבת ישראל.
לקרונועים החשמליים הספק של עד 8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט), ומשולבות בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות, אשר יאפשרו שירות משודרג לנוסעים, לצד בטיחות מתקדמת. בין היתר, משולבת בהם מערכת אוטומטית המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת. כמו כן, תופעל בהם מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ול-GPS, ומציגה את מסלול נסיעת הרכבת. בנוסף, תתוקן מערכת דיאגנוסטיקה חכמה המנטרת את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.
לאחר הפריקה יועברו הרכבות למסוף פרידנזון בנמל אשדוד, וייצאו בימים הקרובים למתחם הרכבתי במשמר איילון, שם יעברו בדיקות וניסויים בחודשים הקרובים, וצפויים להיכנס לשירות במהלך שנת 2021.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מסרה: "קרונות הרכבת החשמליים החדשים יזניקו את רכבת ישראל לעידן חדש של תחבורה ציבורית ירוקה, נגישה ומזמינה. לנגד עיניי החזון לחבר את ישראל באמצעות מערכות הסעת המונים בדגש על המסילה המזרחית מקרית שמונה ועד אילת, שתאפשר נגישות תחבורתית ומוביליות חברתית לכל אזרח".
מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל (מיכה) מייקסנר בירך ואמר: "הקרונועים החשמליים מהווים את העתיד של רכבת ישראל, קליטתם והכשרת הצוותים להפעלתם נעשית במקביל להתקדמות בעבודות הסברת המסילות לחשמל, ואלה יאפשרו לרכבת לשלב ציוד חדש שיחליף את צי הרכבות המיושן ומבוסס דיזל הפועל כיום, לשפר את רמת השירות, להגדיל את תדירות הרכבות ולצמצם את עלויות התחזוקה האנרגיה וזיהום האוויר".
מנכ"ל סימנס מוביליטי ישראל, צחי גולן, אמר: "ההגעה של הקרונועים החשמליים לארץ תסמן את תחילתו של עידן חדש לרכבת ישראל ולנוסעיה. סוג קרונועים זה, שנע כבר על המסילות בגרמניה, הינו חוד החנית של הקרונועים של סימנס. הקרונועים חדשניים, ירוקים, עם יכולות דיגיטליזיציה מתקדמות וכמות תקלות נמוכה, דבר שיביא לשיפור משמעותי של הזמינות והנוחות של הרכבות בישראל".
תגובות