שנת 2022 הייתה שנה קטלנית לכלל משתמשי הדרך. 108 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל, 79 בני אדם נהרגו כרוכבי אופנוע וקטנוע, 18 בני אדם נהרגו כשרכבו על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, 10 בני אדם נהרגו כשרכבו על אופניים רגילים ו-49 נהגים צעירים עד גיל 24 מצאו את מותם בדרכים.
בבת ים נפגעו 233 בני אדם בתאונות דרכים בשנת 2022, מתוכם 26 בני אדם נפצעו באורח קשה במהלך השנה שעברה.
מהנתונים עולה גם כי האוכלוסיות שבסיכון ממשיכות להיפגע: 25 ילדים בגילי 0-14 נהרגו בתאונות דרכים, 83 בני נוער וצעירים בגילי 15-24 נהרגו בתאונות דרכים, 113 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים ו-75 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה מצאו את מותם בשנה זו בתאונות דרכים. עוד עולה מן הנתונים כי 127 מן ההרוגים בשנה זו נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני. מעל ל-9,500 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בערים וביישובים בשנת 2022, מתוכם 1,466 נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים. בכל יום עוד משפחה מצטרפת למשפחת השכול. ילדים, אימהות ואבות, סבתות וסבים. משפחות שלמות שמתפרקות בגלל הקטל בכבישים. בשנת 2022 ראינו את קבוצות הסיכון המרכזיות אשר ממשיכות להיפגע, זו תוצאה של הזנחה רבת שנים. כולנו מסתובבים ברחובות ובכבישים ומרגישים את חוסר הביטחון והחשש הגדול. על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לאשר את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוכנה בקדנציה הקודמת שלה, כדי לצמצם את ההרוגים בשיעור של 50%, כך גם נוכל לחסוך את הצער והכאב שהן מביאות על כולנו. הממשלה הנוכחית חייבת לשנות את סדרי העדיפויות ולהשקיע תקציבים בבטיחות בדרכים בדגש על פעילויות בקרב קבוצות הסיכון המרכזיות. במקביל יש לחזק את משטרת התנועה, ולהטמיע אמצעי אכיפה טכנולוגיים שיצילו חיים. רק יישום של תכנית אסטרטגית ארוכת שנים תשיב את ישראל למסלול של ירידה קבועה בתאונות הדרכים. זו האחריות והמחויבות של הממשלה וזה מה שהציבור דורש ממנה לבצע".
באור ירוק ציינו כי ועדת ההיגוי הבין-משרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, השלימה את גיבוש התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים בחודש נובמבר 2021. לטענת השרה רגב, התוכנית מצטיינת בראייה רחבה, אינטגרטיבית ובין תחומית, מתייחסת לכל החידושים והמהפכות בתחום טכנולוגיות הרכב והבטיחות, והיא הראשונה מסוגה מזה כ-15 שנים. התוכנית תשמש קו מנחה אסטרטגי לכל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים, ומגדירה כיווני פעולה ותוכנית עבודה בתקציב כולל של מיליארדי שקלים. הועדה פעלה בהתאם למטרות הבינלאומיות עליהן סוכם בהצהרת שטוקהולם לפני כשנה. התוכנית קובעת כאמור ,יעד של 50% הפחתה במספר ההרוגים והפצועים קשה עד שנת 2030, ומכאן נגזר שמה "50 עד 30". יישומה המלא של התוכנית הלאומית צפוי למנוע עשרות אלפי תאונות ולהציל אלפי משפחות מחיים בצל אובדן או נכות קשה, ובכך יגשים את הערך העליון במדינת ישראל – ערך החיים. התוכנית מתמקדת בעיקר בהגנה על משתמשי הדרך הפגיעים: הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי כלי רכב זעירים כגון אופניים וקורקינטים. יש לצין כי עד כה לא יצאה התכנית לפועל.
תגובות