הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, בראשות הרב נתן אלנתן, החליטה השבוע לאשר את קו מטרו M2 – התוכנית הרביעית מבין התכניות לקווי מטרו במטרופולין גוש דן והעברתה לאישור הממשלה. מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל ועלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקלים.
אורך הקו הינו כ-25 ק"מ והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי. התוואי מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון, צמוד לבת-ים אך לא יעבור בה, ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקוה ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה בעיר.
הקו ישרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית יחד עם מתן שרות למוקדים מטרופוליניים חשובים כגון בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן. הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים – שני קווי מטרו – השלום (1M), וכפר גנים (3M); תחנות של רכבת ישראל – השלום, סגולה פ"ת; תחנות קווי רכבת קלה: הקו האדום – החשמונאים, הקו הירוק – כיכר הבימה, הקו הסגול – אלנבי, בר אילן וכפר גנים.
חשיבותו של קו זה היא בהיותו מקשר בין מרכזי הערים הוותיקות במטרופולין אשר מאופיינות ברקמה עירונית צפופה של מגורים ומסחר, ואשר מאופיינת ברחובות מסחריים צרים, עומס תחבורתי, ואזורי מגורים ותיקים.
משמעות רבה ניתנה בהחלטה למעבר התוואי בבני ברק והצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית יחד עם שמירה על אופייה הייחודי של העיר. לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שיבטיח את השרות לעיר. עוד הוחלט על צמצום מסוים בתחנת הבימה על מנת לאזן בין מכלול האינטרסים של מתן שרות לציבור וצמצום הפגיעה בכיכר, בעצים ובמונומנטים החשובים בה. מאחר וקו זה עובר באזורים אורבניים צפופים מאוד במרכזי הערים, בלב ליבם של הישובים הוותיקים במטרופולין שרחובותיהם צרים ואינם מספיקים לרוחב הנדרש לתוואי ולתחנות, תוכננו תחנות ייחודיות (תחנות בדגם כרייה) על מנת להימנע ככל הניתן בפגיעה במבנים ובמרקם העירוני הקיים.
בשל המעבר במרכזי הערים הוותיקות, עם ערכים אורבניים וערכי מורשת לשימור, אימצה הוועדה את המלצת החוקרת לצמצם פגיעה בערכים אלו על ידי צמצום אתרי התארגנות ככל הניתן (גן כרוניגן, גן הכובשים בתל אביב, גן חנה סנש בפתח תקוה).
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, אמר: "אני מברך על ההסכם החשוב עם עיריית בני ברק שיאפשר את מעבר קו מטרו M2 בתוך העיר וייתן מענה לתושבי העיר שהם צרכני תחבורה ציבורית. פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות שלו ואישרנו ארבע תכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו".
קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקוה במזרח ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקצר את מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.
תגובות